Портфоліо















Розвиток пізнавальної 
 активності учнів на уроках біології



























Проблема формування пізнавального інтересу в учнів є однією з найбільш актуальних ,тому що саме пізнавальний інтерес робить навчання результативним. Пізнавальний інтерес – це активне емоційне ставлення суб'єкта до предмета пізнання, яке має систематично враховуватись і розвиватись у процес і навчання, оскільки безпосередньо впливає на формування і розвиток особистісної спрямованості дитини
Актуальність даної проблеми визначається змінами, що відбуваються в умовах реформування середньої освіти.  Зміст та завдання шкільного курсу біології вимагають нових підходів до організації навчального процесу. Різні аспекти даної проблеми останнім часом інтенсивно досліджуються учителями та методистами і відображені в роботах М.Н. Скаткіна [6],  Г.І. Щукіної [8,9,10], Л.П. Аристової [1],Д.І.Трайтака [7], Г.М.Муртазіна [5], О.І.Пометун[3].
Найбільш повне визначення пізнавальної активності було запропоновано В.І.Лозовою[4], - як риси особистості, що передбачають прагнення до самостійної діяльності, спрямованої на засвоєння індивідом соціального досвіду. Викликати пізнавальну активність в учнів можна за умов добре продуманої й обґрунтованої системи навчання. Розпочинаю урок розминкою, до якої входять психологічні міні-тренінги, цікаві логічні вправи, крилаті вислови, легенди, , історичні факти, зашифрована тема, цікава інформація. На етапі актуалізації застосовую методику «Мозкового штурму», яка при потребі переходить у «Гронування», доцільні також «Біологічні диктанти», взаємоопитування, евристична бесіда, дискусії, , проблемні запитання.   Під час мотивації навчальної діяльності  включаю поетичні рядки, уривки літературних творів, захопливі віртуальні подорожі з використанням ІКТ, прийом «Здивуй-зацікав», ігри, проблемні запитання, метод асоціацій і порівнянь. На етапі сприйняття та засвоєння матеріалу використовую роботу в групах, парах, метод «Прес», створення і захист проектів, читання з передбаченнями, читання з позначками під час роботи з підручником. На етапі осмислення об’єктивних зв’язків застосовую групові, індивідуальні та парні форми роботи, вправи на розвиток логічного мислення, проблемно-творчі задачі, лабораторні роботи, під час яких учні набувають умінь і навичок користуватись мікроскопом, лупою, скальпелем, ножицями, пінцетом, робити висновки. На етапі узагальнення і систематизації знань включаю вправи для закріплення і корекції знань учнів: «Сенкани», «Гроно», «Діаграми Вена», проблемно-творчі задачі, складання та виправлення схем і малюнків, завдання на знаходження і виправлення помилок, логічні ланцюжки, вправи на закінчення речення.   
На етапі підведення підсумків використовую рольові та екологічні ігри, висловлювання відомих людей,афоризми,вправи «Мікрофон», «Мої очікування»
 «Склади план уроку».                                                                                    
    Я намагаюся не просто дати учням суму знань з предмету, але й сформувати в них логічне мислення, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки з раніше вивченим матеріалом, аналізувати, порівнювати, узагальнювати.
  З метою підвищення пізнавальної активності учнів наводжу конкретні приклади, що ілюструють практичне значення біологічних знань. Такі приклади не просто повідомляю , а змушую учнів  самостійно осмислювати їх.
Для розвитку пізнавальної активності учнів на початку уроку створюю  проблемну ситуацію Наприклад: як за складом крові можна судити про здоров’я людини, чому повноцінне харчування вважають однією з важливих умов здоров’я людини, серце людини – дивовижний механізм, який працює протягом життя без зупинки і ремонту: як це досягається?
Важливим шляхом активізації сприйняття є використання попереднього досвіду учнів, їхніх власних спостережень .Дітям дуже подобаються уроки – спостереження. Так, при вивченні теми «Цитоплазма та її компоненти» в 10 класі, учні  затамувавши подих, спостерігали під мікроскопом рух цитоплазми у клітинах лусочки цибулини та алое. А учні 8-х класів, знайомлячись із зовнішньою будовою та способом пересування дощового черва, дуже уважно знаходили  всі частини тіла особини, та слідкували способом його пересування.
Важливу роль у своїй системі роботи надаю самостійним роботам .Невелику самостійну роботу  проводжу в першій половині уроку, що дає можливість відразу залучити учнів до активної роботи, створити робочу атмосферу, і, користуючись зацікавленістю та підвищеною активністю дітей, успішно провести другу половину уроку, де учні узагальнюючи набуті знання,готують усні або письмові відповіді, роблять записи в зошитах, заповнюють колонки таблиць тощо. Для розвитку пізнавальної активності залучаю учнів до діалогу, у ході якого пропонується висловлювання та обґрунтування власних думок замість переказування абстрактної, «готової» інформації.
 Використовую  і  сократівський метод, при якому визначенню поняття передує бесіда, під час якої з’ясовується протиріччя, розкриття яких усуває нерозуміння і веде до істини. Так, з’ясовуючи відмінності між кореневищем рослин і коренем, учні спочатку не можуть дати правильну відповідь, пропонуютьрізніміркування.Обговоренняцихміркуваньсупроводжуєтьсявивченнямроздаткового матеріалу – живих рослин або гербарних зразків. Зрештою, учні доходять висновку, що кореневище – це видозмінений пагін, який хоч і не має зелених листків, але володіє всіма іншими Ознаками, характерними для пагона.
Одним із важливих аспектів є робота з підручником, особливо для учнів 7 класів.  Працювати дітей з підручником вчу , починаючи з першого уроку. У підручниках біології багато малюнків, на яких відображені різні біологічні процеси: харчування, дихання, пересування, розмноження, розвиток, зростання організмів. Практика показує,що учні гірше засвоюють знання про процеси життєдіяльності, ніж про будову організмів. Тому організація роботи з малюнками на уроках полегшує засвоєння школярами знань про життєдіяльність організмів.
Використання загадок, легенд, міфів, переказів, афористичних висловів  робить урок емоційним і сприяє кращому засвоєнню матеріалу та розвитку пізнавальної активності. Зважаючи на це я систематизувала зібраний мною матеріал у роботі «Елементи національної культури на уроках біології».
Хоч на сучасному етапі багатьма критикується використання лекційно-семінарських форм навчання, вважаю, що цю форму необхідно використовувати в 10 – 11 кл., де кількість годин на вивчення тем мала, а матеріал важкий та об’ємний. Допомогу у вирішенні даної проблеми може надати складання схем,таблиць, що легко запам’ятовуються учнями. Звичайно схеми не замінять підручник, але завдяки ним можна об’єднати та узагальнити окремі розділи в ціле. Мною розроблені схеми-таблиці до окремих тем для 9 класу.
Одним з методів розвитку пізнавальної активності вважаю використання на уроках біологічних задач, для  розв’язання яких необхідно не просто багато знати про закономірності життя, а й вміти застосовувати знання з фізики, хімії математики, вміти придумувати, абстрагувати, доводячи ту чи іншу версію. У старших класах не тільки ставлю перед учнями завдання чи задачі, а залучаю до самостійного пошуку проблем. Найповніше творчість та активність школярів, нестандартність їхнього мислення, пошук нових ідей виявляються під час участі у наукових дискусіях.
Результативність навчання біології багато в чому залежить від організації та проведення систематичної роботи із закріплення та перевірки знань учнів. Чим частіше той чи інший учень бере участь у виконанні різних видів перевірочних завдань, тим краще він засвоює програмовий матеріал. Ефективною формою контролю є тести, особливо в 9-11 класах, де матеріал об’ємний, складний. Даний вид контролю є дієвим і для 7-8 класів . Мною розроблені тести з окремих тем для 7 класу.
Велику увагу надаю роботі з комп’ютером та інформаційним технологіям, що допомагають не тільки виховувати зацікавленість до біології, а й допитливість, уважність, спостережливість, створює передумови для того, щоб учні захотіли самостійно здобувати знання та застосовувати їх на практиці. На уроках активно використовую програми та електронні засоби навчального призначення – ППЗ «Біології 6-11 кл.», «Анатомія людини 8-9кл.».Але хочу зауважити, що комп’ютер не замінює та не підміняє традиційних дидактичних засобів, а використовується поряд з ними як один із засобів навчання. Використання презентацій на уроках підсилює подачу матеріалу. Учні, які проявляють особливий інтерес до вивчення предмета, обдаровані діти створюють комп’ютерні презентації та слайд – програми, які успішно використовую в навчальному процесі. В кабінеті біології створений банк презентацій таких як: «Голонасінні», «Червона книга України (рослини)», «Червона книга України (тварини)»,
Підвищуючи свій кваліфікаційний рівень і пройшовши навчання на курсах Microsoft та Intel  поєдную  використання віртуальних біологічних лабораторій з матеріально-технічною базою кабінету. Будучи учасником Національного проекту «Відкритий світ», практикую проведення уроків у програмі SMART у 7 класах. Учні мають можливість дописувати текст, розгадувати анаграми, маніпулювати об’єктами, використовуючи всі можливості інтерактивної дошки.
Багато уваги приділяю питанням екологічної освіти та виховання, роботі на пришкільній ділянці, розвиваючи вміння застосовувати набуті теоретичні знання на практиці.
Беру активну участь у роботі шкільного та міського методичних об’єднань вчителів біології, ділюсь досвідом своєї роботи, переймаю кращі надбання колег – вчителів міста. В складі творчої групи вчителів біології міста працювала і підготувала рецензію на робочий зошит з біології  для 8 класу (автори А.Є.Калінчук, Н.М.Гусєва).  Позитивну роль у формуванні спеціальних здібностей та розвитку пізнавальної активності відіграє позакласна робота, яку органічно поєдную з уроком. Залучаю учнів різних вікових категорій до активної участі в різних  заходах, конкурсах, вікторинах на базі школи, станції Юних натуралістів. Мої учні неодноразово були призерами різних конкурсів. Роботи учнів школи постійно відзначаються членами журі в ході міських «Квіткових вернісажів». У 2012 році композиція, присвячена 70-річчю УПА була виставлена у Львівському оперному театрі з нагоди святкування ювілею УПА, а творчий колектив учнів нагороджено Грамотою міського відділу освіти. У 2012-2013 н.р. на «Квітковому вернісажі  роботи учениці 8-а класу Шпіцер Анни та 6-а класу Васькович Христини відібрані для участі в обласному конкурсі. У міському еколого-натуралістичному конкурсі «Юні друзі природи» (2009 р.) учні школи зайняли І місце. Учениця Чуркіна Аліна зайняла ІІ місце у конкурсі екологічних проектів,що проходив у Львові у 2009 році. Щорічно учні школи є призерами міських олімпіад з біології:

2009-2010 н.р. – Климець Г., 11 клас (Імісце), Чуркіна А., 8 клас (І місце);

2010-2011 н.р. – Мельник Ю., 10 клас (І місце), Пиріг Д, 11 клас (ІІІ місце);

2011-2012 н.р. – Худик Ю., 9 клас (ІІ місце), Чуркіна А., 10 клс (ІІ місце),  Бекетова О., 10 клас (ІІІ місце), Мельник Ю., 11 клас (ІІ місце);

2012-2013 н.р. – Стецівка А., 8 клас (ІІІ місце), Бизин Г., 9 клас (ІІІ місце), 

  Бекетова О., 11 клас (ІІ місце).

 Мельник Юлія, Климець Галина, Чуркіна Аліна були учасниками обласних олімпіад. В міській олімпіаді з екології  року Чуркіна Аліна (11 клас) зайняла ІІ місце

 

2016- 2017 н.р.-Мартинів Марта 11кл.  2  м.),ОпришкоВасилина10 кл(2 м. Лазаренко Вікторія 8 кл.(2 м.)

2017-2018 н.р.-Опришко Василина 11кл.(2 м.)

2018-2019 н.р.-Пасимків Божена11 кл.(2 м.), Павлій Ірина 10 кл (2 м).

2019-2020 н.р.-Павлій Ірина 11 кл.(2 м.), Руденко Софія 9 кл.(3 м.) 

 2020-2021 н.р.-Меглієва Вікторія 8 кл.(2 м.)     

У 2009 році нагороджена Грамотою відділу освіти виконавчого комітету Стрийської міської ради та грошовою премією за І місце в конкурсі-огляді на краще озеленення кабінетів біології шкіл міста.
У 2011 році нагороджена грамотою відділу освіти Стрийського міськвиконкому за творчу, сумлінну працю на педагогічній ниві.
Мій досвід роботи вказує на те, що для наших учнів дуже  важлива психологічна атмосфера, в якій вони перебувають. Саме тому намагаюся завжди заохочувати навіть невеликий успіх учня, відмічаю добрими словами його особисті досягнення в процесі вивчення біології, формую на уроках мікроклімат співробітництва і взаємодопомоги, і більшість учнів відповідають мені повагою, любов'ю й бажанням працювати на уроці.
                 Моя навчальна-виховна діяльність полягає в тому , щоб учні на уроках спілкувалися, думали й творили, а саме навчання було радісним процесом самопізнання й саморозвитку .

                    Підвищення кваліфікації.

                                                            

1.     27.08.2020 р.

  Участь у Всеукраїнській онлайн-конференції на тему "Очікування та перспективи освітнього процесу у 2020-2021 н.р".(сертифікат, 10год.)

2.    13.02.2020 р.

Очне навчання "Мотивація та стимуляція учнів у класах з інклюзивним навчанням."(сертифікат, 8 год.)

3.   27.03.2020 р

Партнерський курс з цифрової грамотності "Онлайн-сервіси для вчителів"(електронний сертифікат).

4.   15.04.2020

Вебінар "Онлайн-тести "На Урок" для дистанційної роботи" (свідоцтво, 2 год.)

5.   15.11.2020 р.

Онлайн-курс "Про дистанційний та змішаний формати навчання для педагогів та керівників шкіл"(сертифікат 50 год.).

6.   22.11.2020 р.

Онлайн-курс "Автотопом по біології"(сертифікат, 15 год.).

7.  19.09.2020р.

Інтернет-конференція "Змішане навчання: очікування та  досвід упровадження"(свідоцтво ,10 год.).


Немає коментарів:

Дописати коментар