04.05.8б. 05.05.8в. 06.05.8а.
Тема уроку:Типи вищої нервової діяльності.Дослідницький практикум. Визначення типу вищої
нервової діяльності та властивостей темпераменту
Мета: сформувати знання про
вищу нервову діяльність людини та її основні типи, перевірити отримані знання
на практиці під час визначення властивостей темпераменту; розвивати вміння
встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, робити висновки та узагальнювати,
уміння самостійно працювати з інформаційними джерелами.
11 . Записати визначення основних понять з теми:
Нижча нервова діяльність – це сукупність безумовно-рефлекторних
реакцій, спрямованих на роботу внутрішніх органів та підтримання гомеостазу
організму.
Вища нервова діяльність – це сукупність нервових
процесів, що відбуваються у вищих відділах ЦНС, мають індивідуальний характер і
забезпечують перебіг поведінкових реакцій людини.
Збудження – фізіологічний процес, який виникає в
кожній живій клітині чи тканині будь-якого організму як реакція на подразнення
Гальмування – активний процес у центральній нервовій системі ЦНС,
який проявляється пригніченням збудження або повним його припиненням у
відповідь на подразнення.
Темперамент – сукупність індивідуально-психічних особливостей людини,
що виявляються в швидкості та силі виникнення почуттів, рухів, реакцій людини.
Опрацювавши матеріал з підручника зі стор. 235 та
додаткових інформаційних джерел, доповнити текст.
Іван Петрович Павлов та Іван Михайлович Сєченов
______________________
___________________________________________________________________.
Основними властивостями нервової системи, на думку І.П.
Павлова, є:
1)
______________________________,
2)
______________________________,
3)
______________________________,
Опрацювати мал.187, перенести схему в зошит.
Опрацювати таблицю1. «Порівняльна характеристика типів
темпераменту»
Таблиця 1. Порівняльна
характеристика типів темпераменту*
№
|
Тип темпераменту
|
Тип нервової системи
|
Особливості нервових процесів
|
1
|
Сангвінічний
|
Сильний
урівноважений, рухливий
|
Емоційна
врівноваженість, енергійність, самовладання
|
2
|
Флегматичний
|
Сильний
урівноважений, інертний
|
Емоційна
стриманість, наполегливість, спокійність
|
3
|
Холеричний
|
Сильний
неврівноважений, рухливий
|
Підвищена
емоційність, рішучість, гарячкуватість
|
4
|
Меланхолічний
|
Слабкий
|
Слабка
емоційність, пасивність, вразливість
|
На основі
аналізу інформації з таблиці 1., визначте і підпишіть типи темпераменту до
кожного з варіантів на рисунку 188,ст.237
4.
Користуючись вказівками інструктивної картки, виконати
дослідницький практикум на тему: «Визначення власного типу ВНД та типу
темпераменту»
1.
Уважно прочитайте запитання
і якщо твердження вам підходить, позначте його знаком «+», якщо ні, то знаком «
– »
№
|
Запитання
|
Знак
|
1
|
Чи
здійснюєте ви своє діяльність (навчання чи роботу) без попереднього
планування?
|
|
2
|
Чи
буває так, що ви почуваєте себе то щасливим, то нещасним без явних на те
причин?
|
|
3
|
Чи
почуваєте ви себе щасливим, коли займаєтеся справою, що потребує миттєвих
дій?
|
|
4
|
Чи
бувають у вас різкі зміни настрою без видимих та те причин?
|
|
5
|
Чи
проявляєте ви першим ініціативу під час нових знайомств?
|
|
6
|
Чи
часто ви буваєте в поганому настрої?
|
|
7
|
Чи
схильні ви діяти швидко та рішуче?
|
|
8
|
Чи
буває так, що ви намагаєтесь на чомусь зосередитися, але вам не вдається?
|
|
9
|
Ви
є пристрасною людиною?
|
|
10
|
Чи
буває так, що під час розмови з іншими людьми ви присутні лише фізично, а
подумки в іншому місці?
|
|
11
|
Чи
відчуваєте ви дискомфорт без спілкування?
|
|
12
|
Чи
буває так, що ви часом сповнені енергії, а часом навпаки – пасивні?
|
|
2.
Зробіть обробку результатів
за інструкцією.
На осі
координат треба позначити:
меланхолік
|
|
|
|
|
|
|
|
|
холерик
|
||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
флегматик
|
|
|
|
|
|
|
|
|
сангвінік
|
Кількість «+» на всі запитання під
непарними номерами (1, 3, 5, 7, 9, 11) на горизонтальній осі вправо від 0.
Кількість «-» на всі запитання під
парними номерами (2, 4, 6, 8, 10, 12) на горизонтальній осі вліво від 0.
Кількість «+» на всі запитання під парними номерами (2,
4, 6, 8, 10, 12) на вертикальній осі вгору від 0.
Кількість «-» на всі запитання під парними номерами (2,
4, 6, 8, 10, 12) на вертикальній осі вниз від 0.
Поєднайте крайні відкладені точки на осях. Площе
отриманого чотирикутника відображає темперамент, а розподіл чотирикутника по
секторах показує переважання типу темпераменту. Ваш темперамент ________________________.
3.
За допомогою таблиці 2.
оцініть для себе властивості свого типу темпераменту
Таблиця 2. «Властивості типу темпераменту»
Властивість
|
Сангвінік
|
Холерик
|
Флегматик
|
Меланхолік
|
Чутливість
|
Знижена
|
Знижена
|
Знижена
|
Підвищена
|
Реактивність
|
Висока
|
Висока
|
Низька
|
Низька
|
Активність
|
Висока
|
Висока
|
Висока
|
Низька
|
Темп реакції
|
Прискорений
|
Прискорений
|
Уповільнений
|
Уповільнений
|
Пластичність
|
Наявна
|
Немає
|
Немає
|
Немає
|
Емоційна збудливість
|
Підвищена
|
Підвищена
|
Знижена
|
Підвищена
|
Немає коментарів:
Дописати коментар